زانو

مراقبت‌های بعد از تزریق زانو

زانو درد چیست ؟

زانو درد از جمله شایع‌ترین مشکلاتی است که میتواند در اثر ضربه به هریک از ساختارهای استخوانی در زانو اعم از مفصل زانو، کشکک یا کاسه زانو، رباط‌ها، تاندون‌ها و غضروف ایجاد شود. و همچنین، عواملی نظیر چاقی و اضافه وزن نیز با تأثیر بر عملکرد عضلات زانو و حرکات ماهیچه‌های اطراف آن میتوانند باعث بروز مشکلات و آسیب‌هایی شوند که نهایتاً به زانو درد ختم میشوند.

محل زانو درد به این بستگی دارد که کدام ساختار زانو دچار مشکل شده است. با عفونت زانو، کل زانو متورم و دردناک می‌شود، در حالی که پارگی مینیسک یک استخوان تنها در یک محل خاص علائمی را بوجود می‌آورند. شدت درد زانو از دردی خفیف تا شدید و ناتوان کننده می تواند تغییر کند.

سلول های بنیادی

درمان با سلول های بنیادی

ساییدگی مفصل زانو به دنبال تروما، بیماری های دژنراتیو یا بیماری های وابسته به سن، يكی از بيماری‌های شايع در ارتوپدی است كه علت اصلی آن تخريب بافت مفصلی به دليل فشارهای وارد شده و يا تروما در ناحيه مفصل است. این بیماری از حیث درمان بحث برانگیز بوده است چرا که پتانسیل ترمیمی غضروف مفاصل محدود می باشد.

اکثر بیماران یک سری تزریق سه گانه سلول بنیادی با فاصله زمانی بین دو تا پنج روز دریافت می کنند. اولین تزریق درواقع یک روش قبل از تزریق بوده که در آن محلول دکستروز (قندهای ساده) به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود. تا آن ناحیه را برای سلول های بنیادی آماده کند. تزریق بعدی، تزریق خود سلول های بنیادی است. قبل از این روش استخراج سلولهای بنیادی از خون و یا مغز استخوان صورت می گیرد. تزریق نهایی مجموعه ای از محرک های پلاکت بوده که به سلول های بنیادی کمک کرده تا کار خود را انجام دهند.

جدیدترین تکنولوژی درمان آسیبهای مفصل پیوند سلول بنیادی از بند ناف نوزاد می باشد . امروزه بیش از ۲۰۰۰ مرکز سلول درمانی زانو در کشور امریکا وجود دارد . بیشتر آسیبهای مفاصل از پارگی رباط تا ارتروز با سلول بنیادی درمان می شود .

جدیدترین تکنولوژی ترمیم غضروف و درمان جهت درمان درد زانو یا مفاصل در آرتروز استفاده از پیوند سلول بنیادی از بند ناف می باشد که تا حد زیادی می تواند تعویض مفصل را به تعویق بیاندازد.

آماده شدن برای پروسه تزریق زانو 

از آنجا که تزریق زانو ممکن است باعث خونریزی و کبودی گردد، باید از مصرف داروهای رقیق کننده خون چند روز قبل از تزریق خود خودداری کنید، علاوه بر این، اگر در دو هفته گذشته دچار تب ۳۸ درجه سانتیگراد و یا بیشتر شده اید، باید به پزشک در طول پروسه مشورت دارویی خود آن را ضمن کنید.

روش‌های مختلفی برای تزریق سلول بنیادی وجود دارد و این وابسته به نوع سلول بنیادی و هدف درمانی شما است. در زیر روش‌های معمول برای تزریق سلول بنیادی به زانو را بررسی خواهیم کرد:

  • تزریق مستقیم :

در این روش، سلول‌های بنیادی مستقیماً به زانو تزریق می‌شوند. این روش می‌تواند از طریق تزریق موضعی یا با روش جراحی انجام شود. در تزریق موضعی، سلول‌های بنیادی به شکل مایع یا هیدروژلی به زانو تزریق می‌شوند. در روش جراحی، سلول‌های بنیادی به صورت مستقیم در منطقه مورد نیاز در زانو قرار می‌گیرند.

  • تزریق مشتقات سلول بنیادی:

در این روش، به جای تزریق سلول‌های بنیادی خام، مشتقات سلول بنیادی مانند تراریخته‌های سلولی یا فاکتورهای رشد سلولی به زانو تزریق می‌شوند. این مشتقات سلولی می‌توانند فرآیندهای ترمیمی و التیامی در بافت‌های زانو را فعال کنند.

تزریق به زانو

بهبودی پس از تزریق

بهبودی پس از تزریق مفصلی ممکن است به صورت متفاوت برای هر فرد باشد. اما در اکثر موارد، ممکن است اثرات مثبت زیر را تجربه کنید:

  • کاهش درد: یکی از اثرات اصلی تزریق مفصلی استروئید کاهش درد است. شما ممکن است بهبود قابل توجهی در سطح درد مفصل تجربه کنید و توانایی انجام فعالیت های روزمره را بهبود بخشید.
  • بهبود حرکت: تزریق استروئید مفصلی می تواند به بهبود محدودیت حرکت مفصل کمک کند. با کاهش التهاب و تسریع فرآیند بهبود، شما می توانید حرکتی راحت تر و بیشتر در مفصل خود تجربه کنید.
  • کاهش سردرد و تورم: با کاهش التهاب مفصل، ممکن است سردرد و تورم اطراف مفصل کاهش یابند. این می تواند از راحتی و قابلیت اندازه گیری مفصل تحت تاثیر قرار بگیرد.
  • بهبود کیفیت زندگی: با کاهش درد و بهبود حرکت مفصل، شما می توانید کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید. این می تواند شامل توانایی انجام فعالیت های روزمره، ورزش، خواب بهتر و حالت روحی بهتر باشد.
بهبودی بعد از تزریق

مراقبت‌های بعد از تزریق زانو 

پس از تزریق زانو، برخی از بیماران پس از چند ساعت اولیه پروسه تزریق بلافاصله احساس تسکین فوری در ناحیه زانو خواهند داشت، اما برای برخی دیگر زمان تسکین درد ممکن است چند روز به طول بیانجامد.

در صورت داشتن بی حسی در حین پروسه تزریق زانو، تا ۲۴ ساعت آینده در این ناحیه احساس بی حسی خواهید داشت. در طی یک تا دو روز اول ممکن است احساس سوزش در مفصل تحت درمان را داشته باشید. این سوزش ها معمولاً بعد از چند روز کم کم کاهش پیدا می کند.

پس از تزریق، ممکن است برخی از عوارض جانبی مانند قرمزی، التهاب مفصل و افزایش سطح قند خون را تجربه کنید اطمینان حاصل کنید که در صورت داشتن عارضه دیابت، سطح گلوکز خون خود را کنترل می کنید.

مواردی برای کاهش عوارض جانبی و تسکین درد

  • مراقبت در قسمت تزریق برای چند روز
  • جلوگیری از بلند کردن اجسام سنگین
  • استراحت در قسمت تزریق شده
  • قرار دادن یخ یا (کمپرس سرد) در قسمت محل تزریق برای تسکین درد
  • جلوگیری از پد های گرم کننده (کمپرس گرم)
  • جلوگیری از حمام کردن، وان آب گرم، یا جکوزی برای یک روز
  • نظارت بر محل تزریق برای بررسی و مشاهده علائم عفونت احتمالی

تزریق مفصل زانو چه عوارضی دارد؟

تزریق مفصل نیز همانند دیگر روش‌های درمانی خطرات احتمالی همراه است. عوارض تزریق مفصل زانو شامل موارد زیر می باشد:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • درد یا سوزش هنگام تزریق دارو به مفصل
  • تشدید موقت درد زانو (به خصوص 48 ساعت پس از تزریق)
عوارض-بعد-از-تزریق

احتمال عود دوباره درد مفصل

گر بعد از چند هفته یا چند ماه درد مفصل شما دوباره عود کرد، احتمالا باید درخواست تزریق مجدد زانو را از پزشک متخصص داشته باشید. به طور معمول در بهترین پروسه تزریق زانو، بیمار برای تزریق بیشتر از سه بار در طول سال محدود است، اما می توانید با پزشک خود در مورد گزینه های دیگر موجود و اینکه چه روش های درمانی برای شرایط شما بهتر است صحبت کنید.

کلام پایانی

انواع مختلفی از تزریقات وجود دارد که در همه ی آن ها نیاز است آموزش لازم را داشته باشیم. تزریقات زیر جلدی را هر فرد می تواند با کمی آموزش برای خود انجام دهد؛ اما برای انواع دیگر، لازم است کادر درمان تزریقات را انجام دهند. قبل از تزریقات باید از صحت اطلاعات دارو و فرد مراجعه کننده اطمینان کسب کنیم. هنگام تزریقات نیز باید تمیزی را رعایت کنیم. با رعایت نکات گفته شده، می توان بروز عوارض و مشکلات احتمالی تزریقات را کاهش دهیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا