ارتوپدیزانو

بهترین دکتر و جراح زانو در ایران در سال 1401 (بر اساس نظر بیماران)

علت زانو درد یا آب آوردن زانو چیست؟

زانو درد از جمله مشکلات و بیماری هایی است که امروزه شایع شده است. درد زانو می تواند در اثر بیماری های مختلفی ایجاد شود که در تصویر زیر ذکر شده است.

دلایل درد زانو

شایع ترین علت درد زانو در ایران،‌ آرتروز زانو می باشد. آرتروز زانو در بین افراد دارای ژن آسیایی (ژن زانوی آسیایی) مخصوصا ایرانیان و همچنین زنان بسیار شایع است.

زانوی آسیایی بدین معنی است که زانوی فرد باریک می باشد و در نتیجه در سنین بالا زودتر دچار آرتروز می گردد. از طرف دیگر در ایران به دلیل مشکلات تغذیه ناسالم، نداشتن تحرک مناسب و ورزش، اصولا آرتروز در سنین کمتر دیده شده و افراد بیشتری را به خود دچار می کند. به عبارت دیگر می توان گفت که پیاده روی و عدم انجام فعالیت های ورزشی صحیح از یک طرف و تغذیه و رژیم غذایی نامناسب (که عموماً کمبود ویتامین D و کلسیم را در پی دارد) از طرف دیگر سبب رایج شدن آرتروز زانو و در نتیجه بروز زانو درد در سنین کمتر و افراد بیشتری شده است.

زانو و اناتومی زانو

همانطور که در تصویر زیر می بینید، زانو از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. در زانو استخوان ران و ساق به وسیله رباط ها به هم متصل می گردد که روی این قسمت زایده ای دایره ای از جنس استخوان (پتلا) به اسم کشکک وجود دارد.

آناتومی زانو


برای جلوگیری از ساییده شدن استخوان های ران، ساق پا و کشکک روی یکدیگر، سطح این استخوان ها توسط غضروف پوشانده شده که در تصویر به رنگ سفید مشخص شده است. این سطح مثل یک لواشک نرم روی سطح استخوان را پوشانده است و مانع ساییدگی آن می شود . تمامی این سه استخوان در فضایی کروی شکل به اسم کپسول زانو قرار گرفته اند که داخل آن مایع روغنی وجود دارد که کار لغزیدن این اعضا روی یکدیگر را راحت می کند. تمامی این عناصر توسط ماهیچه های چهارسر زانو احاطه شده است که در صورت قوی بودن عضلات ماهیچه های چهارسر، فشار وزن روی زانو به شدت کاهش می یابد.

آرتروز زانو یا آب آوردن زانو

به مرور زمان و در اثر عواملی مثل کهولت سن، ژنتیک، انجام فعالیت های ورزشی سنگین، اضافه وزن و تغذیه نا مناسب و … ماهیچه های چهارسر زانو ضعیف شده و اصطلاحا شل می شوند. در نتیجه با راه رفتن و تحرک و انجام فعالیت های روزمره، وزن بیشتری روی مفاصل زانو وارد می شود. از طرفی سطح غضروف زانو (سطح لواشکی شکل) در اثر کهولت سن و تغذیه نامناسب به مرور زمان دچار کاهش کیفیت شده و مثل لاستیک سفت می شود. به عبارت دیگر حالت منعطف خود را از دست داده و در نتیجه سطوح غضروف استخوان بالا و پایین به جای لغزیدن، روی یکدیگر سابیده می شوند که این سایش باعث ایجاد زخم هایی در سطح غضروف می شود.
این زخم های کوچک منجر به ایجاد عفونت در مایع روغنی داخل فضای مفصلی می شود که این عفونت باعث تخریب بیشتر سطح غضروف می گردد. این عفونت به مرور زمان بیشتر شده به گونه ای که مایع روغنی داخل کپسول زانو پر از عفونت می گردد که اصطلاحاً به این وضعیت آب آوردن زانو یا آرتروز زانو می گویند.

علت تق تق کردن زانو یا ایجاد استخوان ریزه در زانو چیست؟

همان طور که گفتیم وقتی ارتروز زانو شدید می شود، سطح روی غضروف زخمی شده و این زخم ها و خراش های سطحی در زمان ترمیم شدن خود، ایجاد استخوان ریزه می کند که رفته رفته تعداد آن ها بیشتر می شود. به عبارت دیگر سطح زخمی شده روی غضروف به صورت ناصاف و ناهموار ترمیم می شود.

بنابراین وقتی روی غضروف دچار خراش می شود، به مرور و در اثر رشد بافت استخوانی، استخوان ریزه روی سطح زانو و اطراف آن ایجاد می گردد؛ در نتیجه بیمار در هنگام خم و راست کردن زانو مخصوصاً ابتدای صبح صدای تق تق از زانوی خود احساس می کند .

آرتروز زانو

درجات مختلف و درمان آرتروز زانو

آرتروز زانو به مرور زمان رشد کرده و شدت می گیرد؛ از این رو این عارضه درجات مختلفی دارد. در موارد خفیف، پزشک به کمک دارو و درمان های خوراکی، باعث بهبود آرتروز می گردد و در موارد شدیدتر جراح اقدام به تزریق ژل و .. به داخل مفصل زانو می کند. اما در مورادی که آرتروز بسیار شدید است، هیچگونه درمان دارویی و خوارکی برای بهبود وجود ندارد و تنها روش درمانی، انجام جراحی تعویض مفصل زانو است. بدین معنی که مفصل و زانوی بیمار کامل به کمک جراحی برداشته و مفصل مصنوعی برای فرد تعبیه می گردد.

شدت آرتروز زانو

زمان مناسب برای جراحی زانو

انتخاب درست زمان جراحی زانو بسیار مهم است. زمان جراحی بر اساس شدت آرتروز مشخص می گردد و شدت آرتروز را پزشک بر اساس شرح حال بیمار، معاینه و اسناد پزشکی تصویربرداری بیمار مشخص می کند. اگر این جراحی دیر یا زود انجام شود، عوارض بسیار زیادی برای بیمار دارد که هر کدام از آن ها را در ذیل شرح می دهیم:

عوارض به تاخیر انداختن جراحی زانو

همان طور که در بالا توضیح دادیم، آرتروز شدید باعث ایجاد عفونت شدید در مایع مفصلی می شود. این عفونت سر استخوان پا و سر استخوان هایی که داخل کپسول زانو وجود دارند را خورده (مثل یک اسید سر استخوان ها را می خورد) و در نتیجه استخوان های پا به مرور زمان سفتی خود را از دست داده و همانند یک پنیر نرم می شوند. این نرمی استخوان باعث سخت شدن جراحی و قرار گیری ناصحیح پروتز روی استخوان می گردد. بدین معنی که وقتی بافت استخوان نرم باشد، جراح نمی تواند به درستی پیچ های پروتز زانو را در استخوان زانو جایگذاری کند که سبب کاهش کیفیت نتیجه ی عمل جراحی بیمار می گردد.

عوارض جراحی زودتر از موعد زانو

همان طور که در بالا گفتیم، انتخاب زمان درست جراحی زانو مهم است. معمولاً تا جای ممکن بیماران کمتر از 60 سال، به شرط آنکه بیمار دچار اختلال در زندگی خود نشده باشد و توان حرکتی خود را ازدست نداده باشد، به کمک تزریق ژل و داروهای خوارکی جراحی مفصل زانو را به تاخیر می اندازند. پزشک به کمک تزریق ژل و … در فضای بین مفصلی به کاهش التهاب و افزایش فضای مفصلی بین دو استخوان کمک می کند تا بتواند برای بیمار 1 سال یا بیشتر جراحی را به تاخیر بیاندازد.

در صورتی که این جراحی زودتر از موعد ( قبل از سن 60 سالگی ) انجام شود، عوارض بسیار سنگینی برای آینده بیمار دارد. از آنجایی که جراحی تعویض مفصل زانو به صورت میانگین باید هر 10 سال یکبار تکرار شود و پروتز مفصل زانو نیاز به تعویض مجدد دارد. حال اگر بیمار در سن کم مثلا 50 سالگی اقدام به عمل جراحی تعویض مفصل کرده باشد، تا سن 90 سالگی نیاز دارد که 4 بار این جراحی را مجددا انجام دهد. تعویض مفصل زانو در بافت زانو انجام می شود و این بافت محل اتصال ماهیچه های بسیاری است که حرکت بیمار را شکل می دهد. از آنجایی که هر بار عمل جراحی صدمه و تخریب در بافت زانوی بیمار ایجاد می کند، در نتیجه تکرار جراحی نتیجه عمل را هر بار ضعیف و ضعیف تر می کند. از عوارض جراحی زودتر از موعد می توان به دررفتگی زانو و مشکلاتی در روی زانو نشستن اشاره کرد که زندگی شخصی فرد را دچار مشکلات و اختلالاتی می کند.

لیست بهترین جراح های زانو در تهران بر اساس نظرات بیماران

1- دکتر محمدرضا صادقی

دکتر محمدرضا صادقی از جراحان شناخته شده و برتر ارتوپدی درایران می باشند و اولین پزشکی در ایران است که سلول عصاره ی جفت را به مفصل تزریق می کند. از این رو در کنکور سراسری در ایران شرکت کرده و دررشته ی پزشکی عمومی دانشگاه تهران قبول شده و دوره ی پزشکی عمومی خود را با معدل بالا سپردی کرده اند با رتبه ی بالا در رشته ی جراحی ارتوپدی در دانشگاه تهران ( که بالاترین دانشگاه ارتوپدی در ایران است ) قبول شده و دوره ی تحصیل خود را با معدل بالا در ایران دانشگاه گذرانده اند. پس از آن به آلمان و روسیه رفته و دوره ی فلوشیپ زانو و کتف را در این کشور ها گذرانده اند. ایشان همچنین به زبان های آلمانی و اسپانیایی و انگلیسی تسلط کامل دارند. دکتر محمدرضا صادقی به عنوان جراح مشهور ارتوپدی در ایران شناخته می شود که بیش از ۳هزار جراحی و ویزیت رایگان در مناطق محروم استان های خراسان و آذربایجان را در کارنامه ی خود دارد و از این رو جزو پزشکان خوشنام در ایران شناخته می شوند.

نشانی مطب:

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه ۳۲ ام، ساختمان پزشکان یاس، طبقه 3، واحد 304

تلفن: 02128421446

وب سایت: www.iranorthopedic.com

2- دکتر محمدرضا گیتی

دکتر محمدرضا گیتی

دکتر محمدرضا گیتی متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی شانه و دست از فرانسه می باشد. سابقه تخصص ارتوپدی دکتر گیتی از سال ۷۳ و سابقه کار فوق تخصصی ایشان در زمینه جراحی های شانه و دست از سال ۸۰ است. دکتر محمدرضا گیتی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال ۱۳۷۴ با رتبه دانشیاری و همچنین دبیر بورد تخصصی رشته ارتوپدی در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی می باشد. ایشان در بیمارستان های دانشگاهی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران به آموزش دانشجویان و تربیت متخصصین ارتوپدی مشغول می باشد.

نشانی مطب:

تهران، ابتدای پاسداران، خ گل نبی، تقاطع ناطق نوری، برج زمرد، ط 3، واحد 33

تلفن: 02122895440

3- دکتر تقی بغدادی

دکتر تقی بغدادی

دکتر تقی بغدادی در سال ۱۳۳۱ در شهرستان شهر ری متولد شد. ایشان تحصیلات عالی خود را در رشته پزشکی آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷ فارغ‌التحصیل شد. وی موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته ارتوپدی گردید. سپس تحصیلات فوق‌تخصصی خود را در رشته ارتوپدی کودکان دانشگاه تورنتو کانادا در سال ۱۳۷۱ به پایان رساند. دکتر تقی بغدادی دوره‌های تکمیلی فلوشیپ ارتوپدی اطفال را در دانشگاه تورنتو (کشور کانادا) گذراند. ایشان اکنون به عنوان عضو هیئت علمی و استاد تمام گروه ارتوپدی در بخش ارتوپدی بیمارستان امام خمینی (ره) مشغول به کار می‌باشند.

نشانی مطب:

تهران، خ ولی عصر، بالاتر از چهارراه پارک وی، خ فرشته، پلاك132، طبقه دوم، واحد5

تلفن: 02122669486

4-دکتر رامین اسپندار

دکتر رامین اسپندار

دکتر رامین اسپندار فوق تخصص جراحی پا و مچ پا از آمریکا می باشد. ایشان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد و دوره فوق تخصص جراحی پا و مچ پا را در انستیتو رائمن دانشگاه توماس جفرسون شهر فیلادلفیا امریکا در سال 2012 گذرانده است. همچنین عضویت در اکادمی جراحان ارتوپدی امریکا AAOS، عضو انجمن جراحان پا و مچ پا امریکا AOFAS، عضو انجمن ترومای امریکا OTA و عضو انجمن ارتوپدی ایران IOA را در رزومه خود دارند.

نشانی مطب:

تهران، خیابان میرداماد ، جنب مسجد الغدیر ، ساختمان شماره 133 ، بلوک 2 ، طبقه 3

تلفن: 0212640175

5- دکتر سید محمد جواد مرتضوی

دکتر سید محمد جواد مرتضوی

دکتر سید محمدجواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن هستند. از جمله حیطه های درمانی و جراحی ایشان که مراجعین زیادی را تحت پوشش قرار داده است می توان به تعویض مفصل لگن، تعویض مفصل زانو، تعویض مفصل ران و درمان شکستگی لگن اشاره کرد.

نشانی مطب:

تهران، خیابان شریعتی، بالاترازمیرداماد، ک فلسفی، مجتمع باران، ط همکف

تلفن: 02122902671

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا