زانو

پی آر پی زانو

آنچه در این مقاله مطالعه می کنید:

پی آر پی چیست؟

پی آر پی (PRP) ، پلاسمای خونی است که از خون یک فرد گرفته می شود و در یک دستگاه سانتریفیوژ چرخانده می شود تا پلاکت ها و پلاسما را متمرکز و جدا کند.

پس از ایجاد پلاسمای غنی از پلاکت از نمونه خون بیمار، آن محلول به ناحیه مورد نظر مانند زانو ، تاندون ،مفاصل، پوست سر ، پوست صورت تزریق می شود. در برخی موارد، پزشک امکان دارد از سونوگرافی برای تزریق استفاده کند. هدف این است که فاکتورهای رشد، در یک منطقه تزریق شده برای سرعت روند بهبودی افزایش یابد.

مطالعات نشان می دهد که افزایش غلظت فاکتورهای رشد باعث تحریک یا سریعتر شدن روند بهبودی، جراحات، کاهش درد آن ناحیه شود.

پلاسمای غنی از پلاکت چه کاری انجام می دهد؟

متخصصان گمان دارند که چگونه پی آر پی ممکن است علائم را برای برخی از شرایط ارتوپدی کاهش دهد.که می توان به چند مورد اشاره کرد : 

  • مهار التهاب و کند کردن پیشرفت آرتروز
  • تحریک تشکیل غضروف جدید 
  • افزایش تولید مایع روان کننده طبیعی در مفصل و در نتیجه کاهش اصطکاک دردناک مفصل
  • حاوی پروتئین هایی است که گیرنده های درد بیمار را تغییر می دهد و احساس درد را کاهش می دهد. 

استفاده و تزریق پی آر پی

آسیب های تاندون، رباط، عضلات و مفاصل

تزریق پی آر پی ممکن است بتواند بسیاری از آسیب ها و شرایط استخوانی و عضلانی را درمان کند. به عنوان مثال، آسیب های تاندون مانند آرنج تنیس بازان  یا زانوی بسکتبالیست ها، والیبالیست ها و    امکان دارد مدت زیادی طول بکشد تا بهبود یابد، بنابراین افزودن تزریق پی آر پی به یک رژیم درمانی می تواند به تحریک روند بهبود، کاهش درد و ناراحتی و بازگشت زودتر به فعالیت های روزمره کمک کند.

prp زانو

آرتروز

تزریق پی آر پی ممکن است با کندی محیط مفصل و کاهش التهاب به درمان درد و سفتی بافت کمک کند، اما تحقیقات بیشتر در حال بررسی است.

تزریق پی آر پی ممکن است برای کمک به درمان برخی بیماری‌ها که بر مفصل زانو تأثیر می‌گذارند استفاده شود. فاکتورهای رشد در پی آر پی می توانند ترمیم بافت را تحریک کنند و ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند، و همچنین به کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل کمک می کند.

تزریق پی آر پی برای درمان انواع بیماری های زانو

  • آرتروز زانو: تزریق پی آر پی ممکن است به کاهش درد و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به آرتروز زانو کمک کند.
  • کشکک / تاندونیت چهارگانه: تزریق پی آر پی ممکن است برای درمان تاندونیت استفاده شود
  • رگ به رگ شدن رباط: تزریق پی آر پی ممکن است برای کمک به تسریع روند بهبودی در افرادی که رباط زانو خود را دچار رگ به رگ شدن کرده اند استفاده شود.
  • کشیدگی های عضلانی: تزریق پی آر پی باعث کمک کردن به سرعت بهبودی افرادی که عضله زانوی خود را تحت کشیدگی و درد قرار دارند موثر باشد.
روند-تزریق-پی-آر-پی-3

پی آر پی می تواند به درمان آرتروز کمک کند؟

پی آر پی یک درمان امیدوارکننده برای آرتروز پا است، که موارد ذکر شده در ذیل کمک به بهبود و ترمیم آن کمک می کند.

  1. پی آر پی التهاب را کاهش می دهد و باعث جلوگیری به بدتر شدن آرتروز کمک می کند. 
  2. پی آر پی سلول های بنیادی را تحریک می کند . در نتیجه، غضروف جدید در مفصل آرتروز تشکیل می شود.
  3. پی آر پی باعث افزایش تولید مایع در مفصل می شود. اصطکاک کاهش می یابد و درد نیز کاهش می یابد.
  4. پی آر پی حاوی پروتئین هایی است که می تواند پاسخ گیرنده های درد را تغییر دهد. که باعث کمتر شدن احساس درد در بدن می شود.
تزریق-پی-آر-پی-در-پا

مقرون به صرفه بودن تزریق پی آر پی

درمان پی آرپی می‌تواند گران‌تر از سایر گزینه‌های غیر جراحی مانند مصرف کردن داروهای مسکن و تزریق باشد.اما با این حال، پی آر پی امکان دارد تسکین درد طولانی‌تر و بهبود عملکردی را فراهم کند و به طور کلی نیاز به درمان‌های تهاجمی‌تر مانند جراحی تعویض مفصل را کاهش دهد.

خطرات و عوارض جانبی درمان پی آر پی

تزریق پی آر پی یک روش کم خطر است و معمولاً عوارض جانبی زیادی ایجاد نمی کند. این روش شامل خونگیری است،

از آنجایی که تزریق پی آر پی از سلول ها و پلاسمای خود افرد تشکیل شده است، خطر واکنش آلرژی بسیار کمتر از سایر داروهای تزریقی است . 

خطرات کمتر رایج تزریق پی آر پی عبارتند از:

  • خون ریزی
  • آسیب بافتی
  • عفونت
  • آسیب های عصبی

نکات مثبت و منفی تزریق پی آر پی

نکات مثبت

1. به بهبود انواع آسیب های ورزشی کمک می کند.

درمان پی آر پی را می توان برای درمان چندین آسیب ورزشی مختلف از جمله پارگی تاندون آشیل، و رگ به رگ شدن رباط زانو استفاده کرد. این درمان می تواند به سرعت بخشیدن به روند بهبودی کمک کند و ورزشکاران را سریعتر به میدان یا زمین بازگرداند. 

2. التهاب را به طور موثر کاهش می دهد.

یکی از مزایای اصلی درمان پی آر پی این است که می تواند به کاهش التهاب کمک کند. التهاب یک پاسخ طبیعی به آسیب است، اما همچنین می تواند به درد و سفتی کمک کند. با کاهش التهاب، پی آر پی درمانی می تواند به تسکین برخی از علائم مرتبط با زانو درد کمک کند.

3. درمان ساده و کم تهاجمی است.

درمان پی آر پی یک درمان نسبتا ساده و کم تهاجمی است. این روش را می توان در مطب پزشک انجام داد و نیازی به جراحی ندارد. علاوه بر این، پس از درمان نیازی به استراحت اندک یا بدون نیاز است.

4. عضلات ضعیف زانوی خود را تقویت کنید.

یکی دیگر از مزایای پی آر پی درمانی این است که می تواند به تقویت عضلات اطراف زانو کمک کند. این می تواند به تثبیت مفصل و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند.

5. ممکن است به اجتناب از جراحی زانو کمک کند.

درمان پی آر پی ممکن است یک درمان موثر برای برخی از افرادی باشد که قصد جراحی زانو را دارند. در برخی موارد، پی آر پی درمانی می تواند به بهبود عملکرد زانو و تسکین درد بدون نیاز به جراحی کمک کند.

نکات منفی

1. ممکن است تورم بیش از حد در ناحیه تحت درمان ایجاد شود که باعث ناراحتی یا درد شود.

یکی از عوارض جانبی بالقوه درمان پی آر پی تورم بیش از حد در ناحیه تحت درمان است. این می تواند باعث ناراحتی یا درد شود و ممکن است نیاز به استفاده از یخ یا درمان های دیگر برای کاهش تورم داشته باشد. این ممکن است تا چند روز پس از درمان ادامه یابد.

2. ممکن است هیچ بهبود ظاهری در ناحیه آسیب دیده وجود نداشته باشد.

درمان پی آر پی ممکن است برای همه کارساز نباشد. برخی از افراد ممکن است پس از درمان هیچ بهبودی در ناحیه آسیب دیده مشاهده نکنند. قبل از انجام درمان

پی آر پی مهم است که انتظارات خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

3. پوست ناحیه تزریق شده ممکن است کبود به نظر برسد.

یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی پی آر پی درمانی کبودی یا تغییر رنگ پوست در ناحیه تزریق شده است. این معمولا طی چند روز خود به خود برطرف می شود.

4. خطر عفونت کمی وجود دارد.

مانند هر تزریق دیگری، خطر عفونت کمی وجود دارد. معمولاً می توان با استفاده از تکنیک های استریل در طول عمل از این امر جلوگیری کرد. درمان پی آر پی به طور کلی به عنوان یک درمان ایمن و موثر برای زانو درد در نظر گرفته می شود، اما مهم است که قبل از انجام درمان در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

درمان پی آر پی یک روش درمانی کم تهاجمی است که می تواند به کاهش التهاب و بهبود آسیب های ورزشی کمک کند. در حالی که فواید زیادی دارد، برخی مضرات بالقوه نیز وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا این درمان برای شما مناسب است.یا خیر

قبل از تزریق پی آر پی چه باید کرد؟

به طور کلی، پیشنهاد می کنیم اگر از دستورالعمل های زیر پیروی کنید، درمان پی آر پی بهتر عمل می کند:

  • مطمئن شوید که به خوبی هیدراته شده اید (در روز تزریق حداقل یک لیتر آب بنوشید).
  • حداقل دو هفته قبل و تا دو هفته بعد از تزریق پی آر پی از مصرف داروهایی که بر عملکرد پلاکت تاثیر می گذارند مانند آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کنید.
  • اگر شرایطی دارید که ممکن است بر نتیجه پی آر پی تأثیر بگذارد، مانند تعداد پلاکت پایین، اختلالات لخته شدن خون یا تومورهای خونی، به پزشک خود اطلاع دهید.

بعد از تزریق پی آر پی چقدر باید استراحت کرد؟  

به طور معمول، بستگی به این دارد که آیا مفصل یا تاندون تزریق می شود.

برای ورم مفاصل، استراحت از دویدن یا ورزش را به مدت یک هفته پیشنهاد می کنیم. سپس، می توانید پس از چند روز یک فعالیت بدون ضربه مانند شنا یا دوچرخه سواری را شروع کنید.

برای تاندون‌ها، مدت زمان کمی طولانی‌تر تا ۲ هفته را توصیه می‌کنیم. به عنوان مثال، اگر به یک تاندون قابل تحمل وزن مانند آشیل تزریق می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا دو هفته از فعالیت‌های سنگین (مانند دویدن و وزنه سنگین بلند کردن) خودداری کنید.

PRP

موارد منع تزریق پی آر پی

  • عفونت های موضعی و عمومی
  • بارداری و شیردهی
  • کاهش تعداد پلاکت‌ها به کمتر از 50000 در میکرو لیتر
  • سندرم اختلال عملکرد پلاکتی
  • بافت کلوئید
  • مصرف سنگین دخانیات( بیشتر از 30 نخ سیگار در روز)
  • تب و بیماری‌های حاد
  • سابقه تزریق کورتیکواستروئیدها در موضع در یک ماه اخیر و یا مصرف کورتیکواستروئید سیستمیک در دو هفته اخیر
  • سابقه سرطان به‌ویژه انواع هماتولوژیک و انواع غیر هماتولوژیک که متاستاز داده باشند و شیمی درمانی ضد متاستاز انجام شده باشد و هر گونه ضایعه مشکوک پوستی

چه مدت باید منتظر نتایج باشید؟

به طور کلی، درمان صورت پی آر پی به شما نیاز دارد که در طول کل فرآیند سه بار تحت درمان قرار بگیرید. که بعد از 4 تا 6 هفته پس از انجام یک جلسه، دوباره مراجعه کنید.

از آنجایی که تولید کلاژن یا همان پروتئین معمولا تا سه ماه طول می کشد، به عنوان اولین نشانه از نتایج پس از درمان، بهبود قابل توجهی در بافت و قابلیت ارتجاعی پوست مشاهده خواهید کرد.

اگر به طور منظم سیگار می‌کشید یا به طور معمول مشروبات الکلی مصرف می‌کنید و استرس یا بیماری جسمی دارید، ممکن است در مقایسه با سایر افراد سالم که سبک زندگی عالی دارند، با تفاوت قابل توجهی در نتایج روبرو شوید. همچنین می تواند باعث تاخیر در نتایج شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا