پا و مچ پا

خار پاشنه پا، علت,علائم و درمان

خار پاشنه زاز جمع شدن رسوبات کلسیم در قسمت پایین استخوان پاشنه ایجاد می‌شود، افرادی که به خار پاشنه دچار هستند در ناحیه زیر قسمت جلویی پاشنه پا احساس درد و سوزش کف پا دارند. این افراد اغلب درد پاشنه پا دارند. درد خار پاشنه از ناحیه پاشنه پا شروع شده و به سمت ناحیه کمان پا می‌رود.

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه یا خار استخوانی در حقیقت یک زائده ی استخوانی است، این زائده استخوانی در زیر پاشنه ی پا و محل فاشیای کف پا (رباطی که پاشنه را به جلوی پا متصل می کند) قرار می گیرد. خار پاشنه حدود 15 درصد از افراد به خار پاشنه دچار می شوند.که می توان گفت از هر ده نفر یک نفر خار پاشنه دارد.

ساختار استخوان کف پا

تفاوت خار پاشنه با فاسیای کف پا

خار پاشنه و فاسیای کف پا به هم مرتبط هستند؛ چرا که خار پاشنه در اثر فاسیای کف پا ایجاد می شود. در ادامه به این 2 وضعیت می پردازیم:

  • فاسیای کف پا زمانی اتفاق می افتد که فعالیت و راه رفتن بیش از حد باعث کشیدگی یا پاره شدن فاسیای کف پا می شود. اگر به التهاب کف پا منجر هستید، احتمالاً درد شدید پاشنه پا را احساس خواهید کرد. زمانی که کمی راه بروید، درد کاهش می یابد، اما اگر بنشینید و کمی بیشتر راه بروید، درد آن بیشتر خواهد شد.
  • خار پاشنه می تواند بر اثر استرس و التهاب ناشی از فاسیای کف پا رخ دهد. با مرور زمان بدن شما با ساختن بافت استخوانی اضافی به استرس پاسخ می دهد. این بافت اضافی به خار پاشنه تبدیل می شود. بیشتر مردم دردی را از خار پاشنه احساس نمی کنند، اما وقتی احساس ناراحتی و درد می کنند،که درد مانند درد کف پا می شود.
خار پاشنه

علل ایجاد خار پاشنه

علائم خار پاشنه پا به صورت واضح بروز نمی‌کند. اما می‌تواند با درد مداوم یا مزمن به خصوص در هنگام پیاده‌روی و دویدن همراه باشد و باعث التهاب در نقطه‌ای که خار پاشنه تشکیل شده است ایجاد شود.

عوامل زیادی خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش می دهند که در ذیل به شرح این عوامل می پردازیم:

سن

سن افراد می‌تواند یکی از عوامل مهم در ایجاد خار پاشنه باشد.

تمرینات شدید

در برخی مواقع تمرینات شدید ممکن است باعث ایجاد خار پاشنه شود.

کفش نامناسب

استفاده از کفش‌های نامناسب از دلایل بوجود آمدن خار پاشنه می‌باشد.

اضافه وزن

از دیگر دلایل ایجاد خار پاشنه اضافه وزن است. افرادی که دارای اضافه وزن بالایی هستند هنگام پیاده روی طولانی، فشار زیادی را بر پاهای خود وارد می‌کنند که ممکن است باعث ایجاد این عارضه گردد.

خار پاشنه پا

پیشگیری از ایجاد خار پاشنه

افراد می توانند با تغییر در سبک زندگی خود به شرح ذیل، ایجاد خار پاشنه را به تاخیر انداخته یا باعث کند شدن روند آن شوند:

  • برای ورزش روزانه و دویدن سعی نمایید سطوح نرم مانند چمن ها را انتخاب نمایید.
  • کفش‌هایی بپوشید که متناسب با قوس‌های پای شما باشد.
  • اگر روی پارکت و یا کاشی راه می روید، دمپایی یا کفش مناسب بپوشید.
  • راه رفتن خود را طوری تنظیم کنید که فشار کمتری به پاشنه پا وارد شود.
  • وزن خود را کاهش دهید تا فشار کمتری به پای خود وارد کنید.
  • روال روزانه خود را تغییر دهید تا زیاد در حالت ایستاده نباشید.

تشخیص خار پاشنه

پزشک با معاینه پای شما و همچنین پرسش در مورد فعالیت بدنی که درطول هفته انجام دادید که باعث ایجاد درد پاشنه پا شده است، به تشخیص خار پاشنه می پردازد. که در نهایت، پزشک اشعه ایکس که یکی از رایج ترین آزمایش های تشخیص خار پاشنه است، را تجویز می نماید.

تشیخص خار پاشنه با اشعه ایکس

درمان خار پاشنه

 از آنجایی که درد پاشنه در اثر خار پاشنه ایجاد می شود، پزشک برای درمان از همان روش درمانی التهاب کف پا استفاده می کند. درمان علائم فاسیای کف پا می تواند درد ناشی از خار پاشنه را کاهش دهد.

روش های درمانی خار پاشنه عبارت است از :

  • استراحت کردن برای کاهش ورم و درد
  • استفاده از یخ و کمپرس سرد
  • استفاده از کفی های طبی کفش برای برداشتن فشار از روی پاشنه ی پا
  • مصرف داروی ضد التهابی برای کاهش ورم
  • تزریق کورتون
  • پوشیدن آتل و پابند
  • در مواردی خاص امکان دارد برای درمان خار پاشنه، آن را جراحی کنند.

سوالات متداول :

آیا خار پاشنه بدون جراحی از بین می رود؟

جراحی تنها راه برداشتن خار پاشنه پا است. در صورتی که خار پاشنه درد نداشته باشد و باعث ایجاد مشکل برای فرد نشود، پزشک درمان جراحی را برای فرد توصیه نمی کند.

حجامت کف پا برای خار پاشنه موثر است؟

از اصلی‌ترین روش‌های درمانی برای خار پاشنه، مراجعه به متخصص ارتوپد و مشورت با ایشان است. اما از روش‌هایی مانند حجامت و موارد دیگر هم برای درمان خار پاشنه استفاده می‌شود که نمی‌توان آنها را چندان قابل اعتماد دانست.

درمان خار پاشنه با صابون ممکن است؟

این روش برای تسکین درد بیشتر کاربرد دارد. برای استفاده از این روش باید پای خود را درون صابون آنتی باکتریال بشویید. این کار التهاب را کم می‌کند و باعث احساس بهتری می‌شود اما نمی‌توان از آن به عنوان درمان قطعی کمک گرفت.

اگر خار پاشنه پا دارم چگونه از خودم مراقبت کنم؟

خوشبختانه، خار پاشنه معمولاً آسیبی نمی بیند. اما باید برای مراقبت از آن و جلوگیری از پیشرفت آن نکات زیر را مدنظر داشته باشیم:

  • از فعالیت های سنگین و جابه جایی اجسام سنگین خودداری شود
  • از کفش های مناسب که قوس های پای شما را نگه می دارد استفاده کنید
  • از ایستادن و راه رفتن بیش از اندازه خودداری کنید.
کفش طبی و قوس کف پا

سخن پایانی

خار پاشنه زائده‌ای خوش خیم است که در ناحیه استخوانی پاشنه پا ایجاد شده و باعث احساس ناراحتی و درد تیر کشنده در کف پا و به ویژه پاشنه می‌شود. این عارضه به التهاب کف پا منجر شده و راه رفتن بیماران را مختل می‌کند. شناسایی آن گاهی بسیار دشوار بوده و برای تشخیص دقیق به عکس‌برداری با اشعه ایکس نیاز است. در صورت وجود درد و ناراحتی در ناحیه کف پا لازم است در اولین فرصت با یک پزشک مشورت کرده و در صورت لزوم، درمان مناسب را آغاز کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا