زانو

عفونت زانو، علائم، تشخیص و درمان

عفونت زانو نیاز به درمان فوری دارد چرا که در پا یک بیماری جدی است. انتقال باکتری‌ها از طریق جریان خون در بخشی از بدن به بخش دیگر است. عفونت باکتریایی زخم باز یا جراحت بعد از عمل‌های جراحی مانند جراحی زانو نیز می‌تواند باعث عفونت زانو شود.

علائم عفونت زانو

علامت اصلی عفونت زانو، درد شدید در هنگام حرکت دادن زانو می باشد. و علائم دیگری که امکان دارد در اثر این بیماری عفونی اتفاق بیفتد، عبارت است از:

  • قادر نبودن حرکت دادن زانو به دلیل درد زانو یا سفتی آن
  • تب (تبی که بیش از 20 ساعت طول بکشد) و با لرز و حالت تهوع همراه باشد
  • تورم و التهاب اطراف زانو
  • قرمز شدن یا سوزش در زانو
زانو عفونی

علل عفونت زانو

عفونت زانو امکان دارد در اثر صدمات و آسیب های ناشی از ضربه، جراحی ها و عفونت های سایر نقاط بدن شما ایجاد شود. در ذیل به بررسی علت های عفونت های مختلف می پردازیم:

1) عفونت بافت های نرم

افرادی که داروهای دیابتی و سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع از عفونت قرار دارند.

عفونت های بافت های نرم، که سلولیت نیز نامیده می شود، معمولا” توسط باکتری ایجاد می شود. این باکتری ها روی پوست شما زندگی می کنند، حتی زمانی که پوست شما سالم است، که می توانند از طریق هر زخم باز روی زانو وارد ناحیه مفصل زانو شوند.

2) عفونت زانو پس از عمل جراحی

جراحی تعویض مفصل زانو یک جراحی رایج است که برای اکثر افراد عارضه ای ایجاد نمی کند. در کمتر از حدود 1 درصد از جراحی های تعویض مفصل، عفونت در اطراف ناحیه پروتز زانو رخ می دهد.

از آنجا که مفاصل مصنوعی از فلز و پلاستیک ساخته شده اند، هیچ نوع قابلیت ایمنی برای مبارزه کردن با باکتری های مضر ندارند. مفاصل مصنوعی ممکن است در زمان جراحی یا حتی سال ها پس از جراحی دچار عفونت شوند.

جراحی هایی که برای ترمیم غضروف یا تاندون های پاره شده انجام می شود هم می تواند باکتری را به مفصل زانو وارد کند. ترمیم ACL و ترمیم مینیسک از جمله جراحی های رایج زانو هستند که می توانند منجر به عفونت شوند.

3)عفونت های مفصلی

التهاب مفاصل باکتریایی یا آرتریت سپتیک مشکلی است که با بروز عفونت همراه است. این عارضه اغلب در پی ضربه به مفصل زانو به دلیل نیش حیوانات، زخم سوراخ‌شده یا عفونت‌های موجود در روی پوست ایجاد می‌شود.

عفونت مفصلی

4) بورسیت زانو

بورسیت زانو نوعی مشکل التهابی است که بورس‌های زانو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بورس‌ها کیسه‌های مملو از مایعی هستند که وظیفه محافظت از زانوها را بر عهده دارند. با نفوذ باکتری‌ها به بورس‌های زانو نیز موجب عفونت زانـو می‌شود.

بورسیت زانو

5) استئومیلیت یا عفونت استخوان و مغز استخوان

گاهی اوقات عفونت هایی که از سایر قسمت های زانو شما شروع می شود می تواند به استخوان های زانو برسد. آسیب ها و صدمات ناشی از ضربه که استخوان را در معرض هوا قرار می دهد نیز می تواند منجر به عفونت گردد. این عفونت های استخوانی استئومیلیت یا عفونت استخوان نامیده می شوند. اگرچه این بیماری نادر است، ولی بسیار جدی است و ممکن است هر یک از استخوانهای بدن را درگیر کند.

استئومیلیت زانو

تشخیص عفونت زانو

آزمایشاتی را برای تعیین عفونت یا شناسایی نوع باکتری پزشک تجویز می کند. این آزمایشات امکان دارد شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون
  •  تست تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، MRI یا اسکن استخوان
  • آسپیراسیون مفصلی، که در آن پزشک مایع اطراف زانو را خارج کرده و در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می دهد.
تورم زانو

پیشگیری از عفونت تعویض مفصل زانو

پزشک برای کاهش احتمال عفونت اقداماتی را حین جراحی تعویض مفصل زانو انجام خواهد داد. شما می توانید برای جلوگیری از ورود باکتری ها به بدن کارهایی را قبل و بعد از عمل انجام دهید. که عبارتنند از :

  • آزمایش قبل از عمل جهت وجود باکتری در مجاری بینی توسط سواب بینی
  • شستشوی پوست پیش از عمل، با صابون مخصوص در خانه
  • تجویز آنتی بیوتیک در اتاق عمل و حداقل ۲۴ ساعت پس از عمل
  • تجویز آنتی بیوتیک ها

درمان عفونت زانو

عفونت زانو می تواند منجر به انتقال عفونت در جریان خون شود. که باید بلافاصله پس از تشخیص به پزشک برای درمان آن مراجعه کرد. پزشک ارتوپد با استفاده از آنتی بیوتیک ها و زهکشی مفاصل به درمان عفونت می پردازد که در ذیل به شرح هر یک از این روش ها می پردازیم:

1) درمان عفونت با آنتی بیوتیک ها

پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها را برای کاهش تعداد باکتری‌ها در زانو و جلوگیری از عفونت زانو تجویز کند.

این آنتی بیوتیک ها را هم می توانید به صورت داخل وریدی و هم به صورت خوراکی مصرف کنید. مصرف آنتی بیوتیک ها تا زمانی که عفونت شروع به بهبود کند، باید ادامه یابد. در مورد آنتی بیوتیک های خوراکی، ممکن است مصرف این داروها تا شش هفته هم ادامه یابد تا عفونت به طور کامل از بین برود.

2) تخلیه و کشیدن آب زانو

اگر زانوی شما عفونی شده است، باید مایع عفونی اطراف مفصل را خارج کنید. روشی به نام آرتروسکوپی ممکن است برای مکش و تخلیه مایع عفونی از بدن شما استفاده شود.

ارتروسکوپ

در مواردی مایع را می توان با استفاده از یک سوزن بزرگ خارج کرد. در موارد جدی‌تر که عفونت پیشرفت کرده است، ممکن است به یک عمل جراحی باز برای برداشتن مایع عفونی و همچنین بافت آسیب‌دیده نیاز داشته باشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

چناچه هر یک از علائم زیر را مشاهده کرید، باید فوراً به پزشک خود مراجعه نمایید:

  • لرز
  • سفتی مفاصل
  • حالت تهوع
  • تب شدید
  • سفتی که شما را از حرکت دادن مفصل باز می دارد

اگر جراحی تعویض مفصل یا زانو انجام داده اید، به محض اینکه متوجه درد، تورم یا قرمزی شدید، به پزشک مراجعه مراجعه نمایید.

سخن پایانی

بهترین راه درمان اولیه عفونت زانو مصرف آنتی بیوتیک های تجویزی است. در صورت تشدید عفونت و عدم بهبودی بعد از مصرف قرص‌های آنتی بیوتیک، نیاز به عمل جراحی خواهد بود. در صورت عدم درمان به موقع، احتمالا مفصل زانوهای شما برای همیشه آسیب ببیند و یا دچار شوک سپتیک شوید. بنابراین تشخیص به موقع و شروع درمان در اسرع وقت بسیار ضروری است.

در مورد عفونت زانو، مهم است که این بیماری به موقع تشخیص داده شود تا پزشک بتواند هرچه زودتر روش درمانی مناسب را برای بهبودی عفونت زانو تجویز نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا