دست و شانه

درمان درد، بی حسی، گزگز و خواب رفتن دست

سندرم تونل کارپال یا تنگی کانال مچ دست در اثر فشار بر عصب مدین یا میانی ایجاد می شود. تونل کارپال یک گذرگاه باریک است که توسط استخوان ها و رباط هایی در کف دست احاطه شده است. هنگامی که عصب مدین فشرده می شود، می تواند علائمی شامل بی حسی، گزگز، درد و ضعف در دست و بازو را به همراه داشته باشد.

آناتومی مچ دست، بیماری و احتمالاً حرکات مکرر دست می تواند خطر ابتلا به تنگی کانال دست را افزایش دهد.

درمان به موقع و زود هنگام معمولا سوزن سوزن شدن، خواب رفتن شبانه دست و بی حسی دست را از بین می برد و عملکرد دست و مچ را بازیابی می کند.

علائم تنگی کانال مچ دست

علائم سندرم تونل کارپال معمولاً به تدریج شروع می شود و شامل موارد زیر است:

  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی دست؛ ممکن است متوجه گزگز و بی حسی در انگشتان یا دست شوید. معمولاً انگشت شست و اشاره، وسط یا انگشت حلقه درگیر می شود، اما انگشت کوچک تحت تاثیر قرار نمی گیرد. ممکن است در این انگشتان احساسی مانند شوک الکتریکی داشته باشید. این احساس ممکن است از مچ دست به سمت بازو حرکت کند. این علائم اغلب هنگام در دست گرفتن فرمان، تلفن یا روزنامه رخ می دهد یا ممکن است حتی سبب شود که از خواب بیدار شوید.
  • درد و ضعف در دست؛ ممکن است دچار ضعف در دست شوید و اجسام از دستتان رها شود. این وضعیت ممکن است به دلیل بی حسی دست یا ضعف ماهیچه هایی باشد که توسط عصب مدین کنترل می شود.
علائم درد دست و بی حسی دست

علت تنگی کانال مچ دست

سندرم تونل کارپال در اثر فشار بر عصب مدین یا عصب میانی ایجاد می شود. عصب مدین از ساعد از طریق گذرگاهی در مچ دست (تونل کارپال) به سمت دست می‌رود. این عصب به جز انگشت کوچک، در قسمت کف دست و انگشتان تاثیر می گذارد. همچنین این عصب، سیگنال های عصبی را برای حرکت ماهیچه ها در اطراف پایه شست فراهم می کند.

عواملی که سبب فشار بر عصب مدین در فضای تونل کارپال شوند، ممکن است منجر به سندرم تونل کارپال شود. عوامل ایجاد این سندرم عبارتند از:

  1. افرادی که شغل دستی سنگین دارند و یا تحرک دست زیادی دارند؛ مانند موتورسیکلت سواری، کار با ماشین آلات صنعتی در کارخانجات و فعالیت هایی مانند آرایشگری و استفاده از سشوار، نوازندگی، استفاده از ماوس کامپیوتر، شتسشوی لباس با دست و …
  2. شکستگی مچ دست می تواند تونل کارپال را باریک کند و عصب را تحریک کند و همچنین تورم و التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید نیز ممکن است منجر به ابتلا به این بیماری گرد.
  3. کم کاری و پر کاری تیروئید
  4. افزایش هورمون رشد
  5. دیابت و سطح قند خون بالا
  6. بارداری و حاملگی در خانم ها

ممکن است ترکیبی از عوامل سبب ایجاد این بیماری گردند.

سندرم تنگی کانال مچ دست به طور کلی در زنان شایع تر است. ناحیه تونل کارپال در زنان نسبتاً کوچکتر از مردان است.

انواع روش های درمان تنگی کانال مچ دست

درمان زود هنگام سندرم تونل کارپال بیشترین تاثیر را در روند بهبودی این بیماری دارد. پزشک با بررسی نوار عصب و عضله و معاینه بالینی بیمار، به بررسی شدت تنگی کانال مچ دست می پردازد و بر اساس آن روش درمان جراحی و یا روش های غیر جراحی را برای بیمار توصیه می نماید.

1)روش درمان جراحی تنگی کانال مچ دست

اگر علائم این بیماری شدید باشند یا درمان های دیگر موثر واقع نشود، پزشک روش جراحی را برای بیمار توصیه نماید. امروزه روش های جراحی نوین این بیماری نیاز به هیچگونه بستری و دوران نقاهت طولانی مدت نداشته و بیمار از فردای روز جراحی می تواند کارهای روزمره خود را انجام دهد.

هدف از جراحی تونل کارپ، کاهش فشار با بریدن رباطی است که بر روی عصب مدین فشار وارد می کند.

جراح برشی کوچکی در کف دست روی تونل کارپ ایجاد می‌کند و رباط اطراف تونل کارپال را برای آزاد کردن عصب برش می‌دهد تا فشار از روی عصب مدین برداشته شده و درد و علائم بی حسی و گزگز دست کاهش یابد. سپس پس از عمل جراحی، رباط دوباره به هم وصل شده و فضای بیشتری برای عصب به وجود می آید.

جراجی تونل کارپال یا تنگی کانال دست

در طی فرآیند بهبودی پس از جراحی، بافت‌های رباط به تدریج با هم رشد می‌کنند و در عین حال فضای بیشتری را برای عصب فراهم می‌کنند. این روند بهبود داخلی معمولاً چندین ماه طول می کشد، اما پوست در عرض چند هفته بهبود می یابد.

بر خلاف تصور عموم افراد مبنی بر سخت بودن این جراحی، لازم به ذکر است که این جراحی با وجود پیچیدگی های فراوان برای پزشک جراح، برای فرد بیمار بسیار راحت و آسان می باشد و نیاز به هیچگونه بستری و همچنین دوران نقاهتی ندارد.

2)روش درمان غیر جراحی تنگی کانال مچ دست

اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، روش‌های غیرجراحی ممکن است به بهبود سندرم تونل کارپال کمک کنند، از جمله:

  • بی حرکتی و ثابت نگه داشتن مچ دست با استفاده از آتل؛ آتلی که مچ دست را در هنگام خواب ثابت نگه می دارد، به تسکین درد و گزگز و همچنین انجام فعالیت های روزانه کمک می کند.
  • مصرف دارو؛ داروها به 2 دسته تقسیم می شوند:
  1. داروهای ضدالتعاب مثل مسکن ها، این داروها ممکن است در کوتاه مدت به تسکین درد ناشی از سندرم تونل کارپ کمک کنند. با این حال این داروها نمی توانند سندرم تونل کارپال را درمان کنند.
  2. مکمل ها و ترکیبات ویتامین ها

باید توجه داشت که این داروها ممکن است در کوتاه مدت به تسکین درد ناشی از سندرم تونل کارپ کمک کنند، با این حال این داروها نمی توانند سندرم تونل کارپال را درمان کنند

  • تزریق به دست توسط پزشک؛ پزشک پس از بررسی نوار عصب و عضله و همچنین معاینه بالینی بیمار، بهترین روش تزریق را بسته به شرایط بیمار و معاینات انجام شده، برای وی تجویز می نماید. پزشک با تزریق داروها باعث کاهش التهاب و تورم و در نتیجه کاهش فشار روی عصب مدین می شود.

عمل جراحی تنگی کانال مچ دست

لیست بهترین جراح های تنگی کانال مچ دست در تهران بر اساس نظرات بیماران

1- دکتر محمدرضا صادقی

دکتر محمدرضا صادقی

دکتر محمدرضا صادقی از جراحان شناخته شده و برتر ارتوپدی درایران می باشند و از اولین پزشکان در ایران است که عصاره ی جفت جنین را به مفصل تزریق می کند. ایشان تحصیلات خود را هم در مقطع عمومی و هم در مقطع تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی تهران با معدل بالا به پایان رساندند. پس از آن به آلمان و روسیه رفته و دوره ی فلوشیپ زانو و کتف را در این کشور ها گذرانده اند. ایشان همچنین به زبان های آلمانی و اسپانیایی و انگلیسی تسلط کامل دارند. دکتر محمدرضا صادقی به عنوان جراح مشهور ارتوپدی در ایران شناخته می شود که بیش از ۳هزار جراحی و ویزیت رایگان در مناطق محروم استان های خراسان و آذربایجان را در کارنامه ی خود دارد و از این رو جزو پزشکان خوشنام در ایران شناخته می شوند.

نشانی مطب:

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه ۳۲ ام، ساختمان پزشکان یاس، طبقه 3، واحد 304

تلفن: 02128421446

وب سایت: www.iranorthopedic.com

2-دکتر محمدنقی طهماسبی

دكتر محمدنقی طهماسبی تحصيلات عالي خود را در سال 1352 در رشته پزشكی دانشكده پزشكی دانشگاه تهران آغاز كرد و در سال 1359 فارغ‌التحصيل شد. وي در سال 1367 موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته ارتوپدی از دانشكده پزشكي دانشگاه تهران گرديد. سپس تحصيلات فوق‌تخصصي خود را در رشته جراحی زانو دانشگاه لندن در سال 1374 به پايان رساند. ايشان اكنون به عنوان استادگروه ارتوپدی و معاونت پژوهشی گروه در بخش ارتوپدی بيمارستان شريعتی مشغول به كار می باشند.

نشانی مطب:

تهران ، خیابان شریعتی ، خیابان شهید کلاهدوز، ساختمان پزشکان کاوه، پلاک 2، طبقه دوم

تلفن:02122572007

3-دکتر محمد عیسایی

دکتر محمد عیسایی

دکتر محمد عیسایی از برترین جراحان مغز و اعصاب و ستون فقرات در شیراز می باشند. ایشان فارغ التحصیل جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات با رتبه ممتاز بورد بوده اند. ایشان دوره تکمیلی فلوشیپ جراحی ستون فقرات ECC زیر نظر دانشگاه کمبریج انگلستان و برن سوییس گذراندند و عضو هیات ادیتوریال ژورنال یورواسپاین و عضو رسمی آکادمی جراحان ستون فقرات اروپا هستند.

نشانی مطب:

شیراز، خیابان چمران، کلینیک بیمارستان اردیبهشت، مطب دکتر عیسایی

تلفن:09178815871

4-دکتر رضا شهریار کامرانی

دکتر رضا شهریار کامرانی

دکتر رضا شهریار کامرانی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص ارتوپدی مچ دست می باشد. ایشان در زمینه جراحی دست و اعصاب محیطی، آرتروسکوپی مچ دست و آرنج، ضایعات تروماتیک و شکستگی های آرنج و مچ دست فعالیت می کنند.

نشانی مطب:

تهران، خیابان کارگر شمالی، کوچه خسروی، پلاک 79

تلفن: 02188631110

5-دکتر هومن جولایی

دکتر هومن جولایی

جراح و متخصص ارتوپدی در کرج، جراح فوق تخصصی زانو، لگن و شانه و مدرس دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد تهران هستند و همچنین جراح زانو و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی ایران نیز می باشند.

نشانی مطب:

کرج، فردیس، فلکه دوم، مجتمع تخصصی پارسیان، طبقه 2

تلفن:026365653602

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا