ارتوپدیلگن

بهترین دکتر و جراح لگن در ایران در سال 1401 (بر اساس نظر بیماران)

جراحی تعویض مفصل لگن در عین حال که از موفقیت آمیزترین جراحی های ارتوپدی است، بسیار پیچیده و حساس می باشد. از مهم ترین علت های این جراحی می توان به شکستگی لگن، آرتروز، صدمه و آسیب در اثر تروما یا ضربه و همچنین عفونت اشاره کرد.

امروزه با وجود تجهیزات و روش های مدرن، جراحی تعویض مفصل لگن با کمترین عوارض پس از جراحی همراه است.

آناتومی مفصل لگن

آناتومی مفصل لگن

استخوان ران یک استخوان منحصر به فرد است که در مفصل لگن به چند منطقه آناتومیکی تقسیم می شود :

  • سر استخوان: قسمتی گوی مانند که سر استخوان نامیده می شود .
  • گردن استخوان ران: قسمتی که پایین سر استخوان قرار گرفته و گردن استخوان ران نامیده می شود.
  • دو برجستگی استخوانی پایین تر از قسمت گردن قرار دارد که برجستگی خارجی تر را تروکانتر بزرگ می نامند. این برجستگی، سطح استخوانی بزرگی دارد و در قسمت خارجی مفصل لگن لمس می شود. برجستگی کوچک که داخل تر است، تروکانتر کوچک خوانده می شود و محلی است که عضله اصلی خم کننده مفصل لگن به آن می چسبد.
  • منطقه بین دو برجستگی تروکانتر بزرگ و تروکانتر کوچک، اینترتروکانتریک نامیده می شود.
  • قسمتیکه پایین تر از این دو برجستگی قرار دارد، ساب تروکانتریک نامیده می شود.
  • استخوان سمت داخلی گردن ران کالکار نامیده می شود.

علت تعویض مفصل لگن

افراد زیادی به کمک عمل جراحی تعویض مفصل لگن توانایی راه رفتن خود را بدست می آورند و به شرایط زندگی روزمره خود باز می گردند.

رایج ترین دلیل جراحی تعویض مفصل لگن، بیماری آرتروز می باشد. از علت های دیگر این جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی
  • نکروز یا سیاه شدن سر استخوان
  •  آسیب دیدگی یا صدمه به استخوان
  •  تومورهای استخوان

نحوه انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن در واقع عملی است که قسمت مفصل گوی و کاسه ای ابتدایی استخوان ران را با مفصل مصنوعی جایگزین می کنیم.

این عمل از طریق روش های جراحی و برش های خاص صورت می گیرد که با کنار زدن عضلات، بدون آسیب به شریان و عصب هابی که در نزدیکی مفصل قرار دارد، جراح کپسول مفصل را باز می کند. سپس قسمت انتهایی استخوان ران را که در واقع قسمت گوی است با یک قطعه فلزی یا سرامیکی جایگزین می کند.

قسمت کاسه ی مفصل لگن که در روی استخوان لگن قرار دارد، توسط یک سطح کروی نیم گرد جایگزین می شود تا در واقع این گوی و کاسه جدید که مصنوعی است، بتواند تا حد امکان شبیه مفصل طبیعی کارکرد خودش را انجام دهد.

جراجی تعویض مفصل لگن

مراقبت های بعد از جراحی لگن

نکته ای که در مراقبت های پس از جراحی لگن بسیار مهم است، این است که از مفصل مصنوعی جدید به خوبی مراقبت شود تا نتایج بهتری از جراحی لگن حاصل شود. مراقبت های بعد از جراحی لگن عبارت است از:

  • باید دقت داشته باشیم که مفصل لگن را هنگام انجام فعالیت های روزمره بیش از حد خم نکنیم.
  • از انجام هرگونه فعالیتی که منجر به چرخش بیش از حد مفصل لگن می شود، خودداری نمایید.
  • گام های کوتاه و آهسته بردارید.
  • به بخیه ها فشار وارد نکنید.
  • پاها را روی هم قرار ندهید.
  • داروهای تجویزی توسط پزشک را به صورت منظم مصرف نمایید.
  • به منظور پیشگیری از زمین خوردن در هنگام راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله ها، از عصا و واکر استفاده نمایید.


انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی لگن

انجام فیزیوتراپی به بهبود سریعتر و اینکه شخص بیمار بتواند فعالیت های روزمره را راحت تر انجام دهد، کمک می کند. در فیزیوتراپی از تکنیک هایی استفاده می شود که سبب می شود بیمار بتواند فعالیت های روزمره خود را در حین دوره بهبودی انجام دهد.

لیست بهترین جراح های لگن در تهران بر اساس نظرات بیماران

1- دکتر محمدرضا صادقی

دکتر محمدرضا صادقی از جراحان شناخته شده و برتر ارتوپدی درایران می باشند و از اولین پزشکان در ایران است که عصاره ی جفت جنین را به مفصل تزریق می کند. ایشان تحصیلات خود را هم در مقطع عمومی و هم در مقطع تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی تهران با معدل بالا به پایان رساندند. پس از آن به آلمان و روسیه رفته و دوره ی فلوشیپ زانو و کتف را در این کشور ها گذرانده اند. ایشان همچنین به زبان های آلمانی و اسپانیایی و انگلیسی تسلط کامل دارند. دکتر محمدرضا صادقی به عنوان جراح مشهور ارتوپدی در ایران شناخته می شود که بیش از ۳هزار جراحی و ویزیت رایگان در مناطق محروم استان های خراسان و آذربایجان را در کارنامه ی خود دارد و از این رو جزو پزشکان خوشنام در ایران شناخته می شوند.

نشانی مطب:

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه ۳۲ ام، ساختمان پزشکان یاس، طبقه 3، واحد 304

تلفن: 02128421446

وب سایت: www.iranorthopedic.com

2- دکتر سید محمد جواد مرتضوی

دکتر سید محمد جواد مرتضوی

دکتر سید محمدجواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن هستند. از جمله حیطه های درمانی و جراحی ایشان که مراجعین زیادی را تحت پوشش قرار داده است می توان به تعویض مفصل لگن، تعویض مفصل زانو، تعویض مفصل ران و درمان شکستگی لگن اشاره کرد.

نشانی مطب:

تهران، خیابان شریعتی، بالاترازمیرداماد، ک فلسفی، مجتمع باران، ط همکف

تلفن: 02122902671

3- دکتر محمد واحدیان

دکتر محمد واحدیان

دکتر محمد واحدیان اردکانی متخصص ارتوپدی با تجربه و دارای بورد تخصصی ارتوپدی است. او دکترای پزشکی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت کرده و سپس در زمینه جراحی ارتوپدی در کلینیک ها و بیمارستان های مختلف کار کرده است. او به طور خاص در زمینه جراحی های پا و زانو و همچنین تعویض مفصل های هیپ تخصص دارد و با استفاده از آخرین تکنولوژی ها و روش های درمانی به بیماران خود خدمات ارائه می دهد.

نشانی مطب:

تهران، سعادت آباد، خیابان سرو غربی، پلاک 104، جنب باشگاه ورزشی صبا، ساختمان نگار، طبقه اول، واحد 55

تلفن: 02122148501

4- دکتر علیرضا منافی

دکتر منافی

دکتر علیرضا منافی متولد ۱۳۵۴، متخصص ارتوپدی  است و جراح لگن می باشد. که در سال 1379 در رشته پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و سال 1386 در رشته جراحی استخوان و مفاصل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل شد. وی همچنین از سال ۱۳۸۸ با رتبه دانشیاری، به عضویت هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درآمد. دکتر منافی با ۱۳ سال سابقه کار ارتوپدی، از سال ۱۳۹۲، به عنوان مدیر برنامه آموزش  رشته فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن و از سال ۱۳۹۷ به عنوان معاونت آموزشی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به فعالیت شد.

نشانی مطب:

تهران، خيابان يخچال، خيابان كي نژاد، نبش خيابان قريب، ساختمان پزشكان دكتر قريب، طبقه اول، واحد 2

تلفن: 02126645520

5- دکتر افشین طاهری اعظم

دکتر افشین طاهری اعظم

دکتر افشین طاهری اعظم متخصص ارتوپدی، جراح هیپ، لگن، زانو و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی هستند. ایشان بورد تخصصی ارتوپدی خود را در سال 1383 از دانشگاه علوم پزشکی تهران با کسب رتبه دوم کشوری دریافت کردند و بین سال‌های 1387 تا 1395، دوره‌های فلوشیپ آرتروپلاستی (جراحی با حداقل تهاجم هیپ)، آرتروسکوپی هیپ و جراحی تعویض مجدد هیپ و زانو را در دانشگاه Graz اتریش، دانشگاه MHH آلمان، مرکز OCM مونیخ، اندوکلینیک هامبورگ، دانشگاه توماس جفرسن فیلادلفیا و دانشگاه Magdeburg آلمان گذراندند.
​​​​ایشان عضو فعال و رسمی انجمن جراحان زانو و لگن آمریکا (AAHKS)، انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS)، انجمن هیپ اروپا (EHS)، انجمن ارتوپدی POTA، انجمن AO عضو هیئت علمی انجمن APAS(Asia Pasific Arthroplasty Society)، عضو هیئت رئیسه کمیته جهانی فلوشیپ های سیکات (Sicot Fellowship Committe)، عضو هیئت رئیسه کمیته جهانی سیکات Subspecialityو انجمن جراحان مفصل ران ایران هستند.

نشانی مطب:

تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارره شهرداری، پلاک 45 طبقه دوم

تلفن: 02188033020

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا